جشن های مردم روسیه

هیجان انگیز ترین جشن های مردم روسیه از عید نوروز تا کریسمس

یکی از جذابیت های سفر به روسیه، برگزاری جشن های مردم روسیه به مناسبت اعیاد مختلف است. وجود ملیت های مختلف در روسیه زیبایی این جشن ها را دو چندان کرده است. این مقاله که با عنوان جشن های مردم روسیه از عید نوروز تا کریسمس گردآوری شده است، شما را با تمام جشن های مردم روسیه آشنا می کند.

جشن رستاخیز مسیح (عید پاک)

یکی از بزرگترین جشن های مسیحیان روسیه، جشن عید پاک است. به اعتقاد مسیحیان، حضرت عیسی (ع) پس از اینکه او را به صلیب کشاندند، دوباره زنده شد، به همین دلیل، مسیحیان این عید را عید پاک یا عید رستاخیز مسیح می نامند.

تاریخ این عید هر سال متفاوت است و بین دوم فروردین (22مارس) تا پنجم اردیبهشت ماه ( 25 آوریل) هر سال می باشد. به عبارت بهتر هر سال، اولین یکشنبه ای که ماه بهاری کامل شود را اولین روز عید پاک می نامند.

در قسمت معرفی مذهب و دین مردم روسیه، به پر رنگ بودن دو دین مسیحیت و اسلام در روسیه اشاره نمودیم. همجوار شدن عید پاک با عید نوروز در کشور روسیه، به زیبایی های فصل بهار در این کشور افزوده است.

رئیس جمهور کشور روسیه نیز هر سال عید پاک را به مردم این کشور تبریک می گوید. طی بیانات ولادمیر پوتین “این عید نماد مهربانی، شکوه و عشق به زندگی است.” این عید درس های اخلاقی زیادی دارد که از جمله آن، کمک به همنوع و انجام کار های نیک است. همچنین مردم ادیان مختلف را پیرامون ارزش های معنوی با هم متحد می سازد.

عده ای از کودکان روسی نیز هرساله سبد به دست، این عید را به مردم عامیانه تبریک گفته و از آنها عیدی می گیرند.

جشن خاجشویان

هر سال زمستان، در روز 19 ژانویه، مسیحیان ارتودکس در شهر ایرکوتسک روسیه مراسم خاجشویان را جشن می گیرند.طی این جشن که به مدت 10 روز ادامه دارد، عده ای از مسیحیان در نمازخانه ای که از یخ ساخته شده عبادت می کنند، سپس در دریاچه بایکال در حالی که دمای هوا حدود 15 درجه زیر صفر است، غسل می کنند.

این جشن در کلیساهای کاتولیک غرب به علت دیدار مجوسان با حضرت عیسی در گهواره، برگزار میشود. اما در کلیساهای ارتودکس شرق به دلیل یادبود غسل حضرت عیسی در رود اردن برگزار می شود.

عید نوروز در روسیه

جشن عید نوروز روسیه

مسلمانان کشور روسیه از دیرباز هر سال عید نوروز را با فرا رسیدن فصل بهار جشن می گیرند. عید نوروز جایگاه ویژه ای بین اقوام بومی روسیه از جمله: لزگ ها، آوارها، اوستیایی ها و اقوام مهاجری مانند: آذری ها،افغان ها، تاجیک ها، قرقیزها، ازبک ها، و قزاق ها دارد.

در زمان شوروی، مردم حق جشن گرفتن در عید نوروز را نداشتند به طوری که این جشن کم کم رو به فراموشی گذاشت. اما پس از فروپاشی شوروی و افزایش مسلمانان روسیه، این جشن هر ساله به طور منظم در این کشور برگزار می شود و یکی از برجسته ترین جشن های مردم روسیه به حساب می آید.

در سال‌های اخیر نیز، نمایندگانی از اقوام مختلف در روسیه از جمله ایران، ترک ها، قزاق ها و آذری ها هر سال مراسم جشن و شادی نوروز را دسته جمعی برگزار می کنند.

برگزاری نمایشگاه در مسکو در عید نوروز

طی ایام نوروز در شهر مسکو نمایندگان کشور های مختلفی که در بالا اشاره نمودیم، نمایشگاهی با همکاری شهرداری مسکو، برگزار می کنند. در این نمایشگاه آثار هنری ، آثار دستی ، غذاهای سنتی، و لباس های قومیت های مختلف در معرض دید همگان قرار می گیرد.

این نمایشگاه آنقدر جذاب است که تمام مردم روسیه، برای خرید و گردش به آنجا می روند. اگر در فصل بهار به روسیه سفر می کنید، حتما از این نمایشگاه دیدن کنید. مطمئن باشید دست خالی برنمی گردید.

جشن عید نوروز در بخش های مختلف روسیه از جمله تاتارستان، داغستان،ولگا و … هرساله، بطور خاص برگزار می شود.

جشن ماسلنیتا

این جشن که همزمان با نوروز در روسیه برگزار می شود، نوید آمدن بهار و رفتن سرما است. در جشن ماسلنیتا مردم لباس نو می پوشند و طی مراسمی مجسمه ای شبیه مترسک که لباس سرما به تن دارد را آتش می زنند. این مراسم به علت رفتن زمستان سرد و فرا رسیدن بهاری سرسبز است. در این مراسم همچنین روس ها غذای خاصی را با گندم سیاه و بلغور می پزند.

کریسمس در روسیه

جشن کریسمس روسیه

این جشن هرسال با شروع زمستان در کشور روسیه برگزار می شود. به علت این که اکثر مردم روسیه مسیحی هستند، جشن کریسمس در این کشور بسیار پر رنگ بوده و طرفداران زیادی دارد. در تقویم روسیه این جشن در هفتم ژانویه برگزار می شود. معمولا بین 1 تا 7 ژانویه به عنوان تعطیلات زمستانی مردم روسیه است.

مسیحیان این روز را به مناسبت تولد حضرت عیسی جشن می گیرند. در این روز پیرمردی با لباس قرمز و ریش های بلند به کودکان هدیه می دهد. مردم لباس نو می پوشند،غذاهای گوشتی داغ و سوپ می پزند، به یکدیگر تبریک می گویند و کودکان از بزرگتر ها هدیه می گیرند. در اکثر خانه ها درخت های کاج با چراغ های کوچک و بزرگ تزئین می‌شوند و مجسمه بابانوئل به همراه انواع خوردنی های خوشمزه در کنار آن قرار می دهند. جشن کریسمس مسکو بسیار زیبا و دیدنی است. این جشن تقریبا همزمان با جشن یلدای ایرانیان است. مردم روسیه در تعطیلات کریسمس به اسکی می روند و مسابقه میدهند. با وجود سرمای شدید زمستان در روسیه، گرمای این جشن، سرما را برای مردم این کشور زیبا جلوه می دهد.

جشن روز زن روسیه

از جمله دیگر جشن های مردم روسیه جشن روز زن است. این جشن در تقویم روسی در تاریخ 8 مارس است. در این روز مردها برای بانوان گل و کادو تهیه می کنند و به یکدیگر محبت می کنند. روز زن تقریبا در اکثر کشورها، به علت حمایت از حقوق بانوان برگزار می شود.

جشن روز مرد روسیه

روز 23 فوریه در تقویم روسیه به اسم روز مدافعین میهن و روز مرد نام گذاری شده است. در این روز نیز بچه ها برای پدران خود و خانم ها برای همسران خود کادو تهیه می کنند و به او تبریک می گویند.

جشن های مردم روسیه

سایر جشن های مذهبی مسیحیان روسیه

  • روز وصال با خدا: 15 فوریه
  • جشن پیامبری حضرت عیسی: 19 اوت
  • روز تولد حضرت مریم: 21 سپتامبر
  • روز ورود حضرت مریم به معبد اورشلیم: 4 دسامبر
  • جشن نصب صلیب: 27 سپتامبر

روسیه این امکان را برایتان فراهم می کند تا در کنار تحصیل، خاطراتی خوش از جذابیت ها و جشن های مردم روسیه، برای همیشه در ذهنتان باقی بماند.

ارائه نظرات و پیشنهادات شما باعث دلگرمی ماست…

منبع