ورزش در روسیه

جایگاه ورزش در روسیه چگونه است؟

امروزه اکثر جوانان علاقمند به ورزش هستند و ورزش تنها به ورزشکاران اختصاص ندارد. برای اغلب دانشجویان و افرادی که به روسیه سفر می کنند، آگاهی از امکانات ورزشی و جایگاه ورزش در روسیهبسیار حائز اهمیت است.

دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های مختلف، اعم از رشته پزشکی تا رشته تاریخ و … علاقمند به ورزش هستند. امروزه اهمیت ورزش بر کسی پوشیده نیست و ورزش در سلامت افراد و جامعه نقش مهم و اساسی ایفا می کند.

در نتیجه بسیاری از کشورها به رشد و پیشرفت ورزش در کشورشان بسیار اهمیت می‌دهند. کشور روسیه نیز که جزو پیشرفته ترین کشورهای دنیا به حساب می‌رود از این قاعده مستثنی نیست.

تحصیل ورزش در روسیه

پیشرفت ورزش در روسیه

طبق آمار و گزارشات در کشور روسیه به ورزش اهمیت ویژه ای داده می شود و پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

برای مثال دولت روسیه برای حمایت از ورزشکاران خود از بخش های خصوصی و شرکت های بزرگ تجاری و اقتصادی دنیا کمک گرفته است. قهرمانی در جام ملت های اروپا در رشته بسکتبال یکی از موفقیت های کشور روسیه در زمینه ورزش به حساب می آید.

همچنین درمسابقات جام جهانی فرانسه تیم هندبال زنان روسیه به قهرمانی جهان دست یافت. تیم تنیس زنان روسیه نیز در جام جهانی فدراسیون روسیه به قهرمانی رسید. در سال 2007 خانم ماریا شاراپوا روسی در زمینه ورزش تنیس، عنوان تنیس باز برتر جهان را به خود اختصاص داد.

غیر از این در مسابقات جام جهانی هاکی روی یخ که در مسکو برگزار شد، تیم هاکی روی یخ روسیه، رتبه سوم در جهان را کسب نمود. و شهر مسکو در سال 2010 بعنوان یکی از نامزد های میزبانی نخستین دوره المپیک نوجوانان جهان شناخته شد.

ورزش در روسیه

رضایت مندی مردم روسیه از پیشرفت های ورزشی

مرکز مطالعات افکار سنجی در روسیه در ماه ستامپر سال جاری یک نظر سنجی عمومی از مردم در زمینه پیشرفت و رضایت مندی از ورزش در روسیه گرفت که نتیجه آن به شرح ذیل اعلام شد:
طی 5 سال گذشته در زمینه تربیت بدنی و توسعه ورزش در روسیه پیشرفت چشمگیری در این کشور مشاهده شده است. و درصد مردمی که وضعیت امکانات تربیت بدنی و ورزشی روسیه را رو به بهبود می دانند از 59 درصد در سال‌های گذشته به 78 درصد افزایش یافته است.

طبق نظر سنجی که از ساکنین روستاها و مناطق اطراف شهر نیز گرفته شده است، بیش از 82 درصد مردم معتقدند که زیر ساخت های ورزش همگانی در روسیه پیشرفت بسیاری پیدا نموده است و آمار افرادی که شرایط را نامطلوب دانسته اند نیز از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافته است.

مردم روسیه اکثریت قریب به اتفاق، معتقدند که تعداد سالن های ورزشی در نزدیکی محل زندگی آنان طی 5 سال گذشته افزایش پیدا کرده است. حدود 47 درصد مردم روسیه طبق نظر سنجی به عمل آمده، اظهار نموده اند که در فاصله 10 تا 15 دقیقه ای تا محل سکونتشان، استادیوم های ورزشی احداث و راه اندازی شده است. این درحالی است که در سال 2013 این آمار حدود 34 درصد بوده است.

همچنین 47 درصد مردم روسیه به وجود باشگاه های ورزشی درنزدیکی محل زندگی شان اشاره نموده اند. همین آمار در سال 2013 شامل 27 درصد بوده است. طبق آمار نظر سنجی، در خصوص احداث فضای ورزشی در مجتمع های مسکونی در روسیه نیز، 43 درصد مردم رای مثبت داده اند و حدود 33 درصد عنوان نموده اند که در نزدیکی محل سکونتشان استخر ایجاد شده است.

32 درصد مردم نیز از احداث زمین هاکی در نزدیکی محل سکونتشان خبر داده اند. اما قابل توجه است، با وجود اینکه فضاهای ورزشی و تجهیزات ورزش های عمومی در روسیه به سرعت افزایش یافته است، حدود نیمی از مردم روسیه ترجیح می دهند ورزش را در خانه های خود و بصورت کاملا مستقل انجام دهند که این میزان از 50 درصد به 66 درصد افزایش یافته است.

این درحالی است که حدود 46 درصد از افرادی که در نظر سنجی شرکت نموده اند، در ورزشگاه ها و باشگاه ها ورزش می کنند. اما این گروه نیز ترجیح داده اند که در منزل و تنها ورزش کنند.

طبق آخرین گزارشات این نظر سنجی حدود 22 درصد افرادی که مورد سوال قرار گرفته گرفته اند ، تحت نظر مربی متخصص ورزش می کنند.

حدود 10 درصد در ورزش های تخصصی و استخر و 12 درصد نیز در باشگاه های تناسب اندام شرکت می نمایند. بر همین اساس، تقریبا یک چهارم پرسش شوندگان (%22) زیر نظر مربی و متخصصین ورزشی، ورزش می کنند: از جمله، %12 در باشگاه های تناسب اندام، و %10 در بخش های ورزشی تخصصی و استخر.

ورزش در روسیه

هزینه های ورزش در روسیه

در مناطق مختلف روسیه هزینه باشگاه هی ورزشی متفاوت است. برای باشگاه های تناسب اندام در شهر مسکو از 1600 تا 4500 روبل (حدود 25تا57 دلار) در ماه بسته به باشگاه و ورزش مورد نظر متفاوت است.در دیگر مناطق و شهر های روسیه این هزینه از 1500 تا 3500 روبل( حدود13 تا55 دلار) است. البته اگر دوره سالانه را تهیه و خریداری کنید هزینه ها پایین تر از این نیز خواهد شد.
در مسکو هزینه استخر ماهیانه حدود 300 تا 500 روبل (حدود 5 تا8 دلار) است. که هزینه آن در شهر های دیگر روسیه به نوبه خود پایین تر نیز می شود.

البته اگر برای تحصیل به روسیه سفر می کنید، در هر رشته ای که باشید، تقریبا اکثر دانشگاه های روسیه مجهز به امکانات ورزشی (شامل سالن های ورزشی، استخر های شنا و مراکز ورزشی) هستند. که دریافت این خدمات بسیار ارزانتر از سالن های شهری است. و حتی بسیاری از آنها برای دانشجویان رایگان می باشد.

فهرست دانشگاه‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی روسیه

  • دانشگاه ملی علوم ورزشی اورآل
  • آکادمی ملی و تربیت بدنی و علوم ورزشی ولگوگراد
  • انستیتوی ملی علوم ورزشی ورونژ
  • آکادمی ملی علوم ورزشی و گردشگری ولگا
  • انستیتوی ملی علوم ورزشی چایکف
  • آکادمی ملی علوم ورزشی خاور دور
  • انستیتوی ملی علوم ورزشی کاما
  • دانشگاه ملی علوم ورزشی و گردشگری کوبان
  • آکادمی ملی علوم ورزشی مسکو
  • دانشگاه ملی تحقیقاتی علوم ورزشی و بهداری
  • دانشگاه ملی علوم ورزشی، جوانان و گردشگری
  • دانشگاه ملی علوم ورزشی سیبری