فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه : نکته ای که قبل از مسافرت کردن به هر مقصدی حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد،کسب اطلاعات کافی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مقصد مورد نظر است.فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت را باورهای خرافی،نحوه ی احوالپرسی،ازدواج و چگونگی برگزاری مراسم عروسی،غذاها،جشن های مختص آن کشور و … تشکیل می دهد.

اگر شما قصد دارید به کشور روسیه سفر کنید،بهتر است اطلاعاتی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه به دست آورید تا از توهینات ناخواسته و اشتباهات آزار دهنده در این باره جلوگیری کنید.نکته ی قابل توجه در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه این است که آن ها به شانس اعتقاد زیادی دارند و به هیچ وجه تمایل ندارند کاری کنند که برایشان بدشانسی بیاورد.

مطلبی که در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه برای شما گردآوری شده بدون شک به آشنایی شما با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه کمک فراوانی خواهد کرد.

مردم روسیه برای سرزمین و خانواده ی خود ارزش زیادی قائل هستند،به علت اثراتی که رژیم شوروی روی فرهنگ آن ها گذاشت،حس عدم اعتماد و اطمینان به کسانی که جزو اعضای خانواده نیستند در آن ها وجود دارد.بعداز دین مسیحیت ارتودکس،دین اسلام با دارا بودن ده تا پونزده درصد پیرو به عنوان دومین دین رایج در روسیه به حساب می رود.

روس ها علاقه ی خاصی به رقص باله و تئاتر دارند،باله ی روسیه به عنوان هنر شاخص این کشور محسوب می شود و شهرت جهانی دارد.تئاتر بلشویی در شهر مسکو هرساله نمایش های فوق العاده ی باله و اپرا را برگزار می کند.بخش مهمی از زندگی مردم روسیه هنر است و هرکدام از آن ها،به یکی از هفت هنر به طور کامل مسلط هستند و یادگیری آن را از دوران کودکی آغاز می کنند.یکی از نماد های کشور روسیه گنبد های رنگی هستند که از دوران ایوان مخوف(Ivan the terrible) در هنر معماری این کشور به خصوص در معماری کلیساها گسترش یافتند.نمونه ی بارز این گنبد ها،در کلیسای سنت باسیل دیده می شود.

غذاهای روسی نیز جزو چیزهایی است که امتحان کردن آن ها را نباید از دست داد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

_ خانواده های روسی نیز همانند ما ایرانی ها به اعضای خانواده وابسته هستند.اکثر خانواده های روسی کوچک و دارای یک فرزند هستند به این علت که بیشترخانم ها شاغل هستند و بیرون از خانه کار می کنند پس دغدغه هایی بیش از تربیت فرزند دارند.
_ مردم روسیه به سرزمین مادری و میراث فرهنگی غنی خود افتخار می کنند و دوست دارند مردم سایر ملت ها نیز آن ها را تحسین کنند.

_ سلام و احوالپرسی در روسیه غالبا با دست دادن محکم شروع می شود،البته هنگام دست دادن با خانم ها از شدت آن می کاهند.داشتن ارتباط چشمی،امری مهم هنگام ملاقات افراد و احوالپرسی است.

_ مردان هنگام ملاقات،یکدیگر را بغل می کنند و خانم ها گونه ی یکدیگر را می بوسند.

_ مردم روسیه معمولا در مراسم ها و جشن هایی مانند:تولد،سال نو و کریسمس به یکدیگر کادو می دهند.

_ روس ها به طور مداوم و زیاد کتاب می خوانند.آن ها در مکان های مختلفی مانند مترو،اتوبوس یا حتی هنگام پیاده روی در پارک یا راه رفتن در خیابان مشغول خواندن کتاب هستند.

_ اگر یک روس شما را برای صرف شام به منزل خود دعوت کرد،حتما هدیه ای کوچک با خود به همراه ببرید.روس ها معمولا در ابتدا هدیه ی شما را قبول نمی کنند ولی بعداز پیشکش کردن دوباره ی هدیه و با استفاده از عباراتی نظیر«هدیه ای کوچک است» یا «قابل شما را ندارد»آن را می پذیرند.

 

مردم روسیه در مقایسه با مردم سایر کشور ها عقاید و باورهای خرافی بیشتری دارند که در ادامه به چند مورد آن ها اشاره می کنیم:

1.جوک نگفتن در مورد خانواده

در روسیه ممکن است جوک هایی با موضوعات مختلفی همچون دین و مذهب،نژاد،جنسیت و یا سیاست بشنوید.همانطور که قبلا گفتیم روس ها ارزش زیادی برای خانواده قائل هستند،بنابراین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در مورد اعضای خانواده جوک نگویید زیرا از نظر آن ها کاری بسیار توهین آمیز و گستاخانه است.

2.احترام گذاشتن به سالمندان

در فرهنگ خانواده های روسی احترام گذاشتن به افراد مسن و سالمند از جایگاه ویژه ای برخوردار است.دادن جای خود به زنان باردار یا افراد مسن در مترو یا اتوبوس به معنای احترام است.در روسیه برخلاف برخی کشور ها که تعارف صندلی را امری ناخوشایند می دانند،از شما انتظار می رود که جای خود را به کسانی که بیشتراز شما به آن احتیاج دارند بدهید.

3.آخرین کسی نباشید که هدیه دریافت کرده.

مردم روسیه اصطلاح جالبی دارند، ترجمه ی آن به این صورت است که«آخرین کسی نباشید که هدیه گرفته است»به معنی این که هیچ گاه شما کسی نباشید که آخرین بار هدیه دریافت کرده است و همیشه درصدد جبران هدیه ای که دریافت کرده اید باشید.

4.کیف پول خالی را به عنوان هدیه تقدیم نکنید.

روس ها معتقدند که دریافت کیف پول خالی به عنوان هدیه برایشان بدشانسی به همراه می آورد.به عقیده ی آن ها دادن چنین هدیه ای به معنای داشتن آرزوی فقر و مشکلات مالی برای شخصی است که هدیه را دریافت کرده است.بنابراین اگر قصد داشتید به دوست خود به عنوان هدیه کیف تقدیم کنید،حتما یک چیز مخصوص هرچند کوچک در آن بگذارید.

5.اجازه ندهید خانمی بار سنگین حمل کند.

از نظر مردان روسی کمک به خانم ها کاری ساده جهت نشان دادن ادب و احترام است.در روسیه از مردان انتظار می رود که رفتاری جوانمردانه داشته باشند،مثلا دست خانمی که قصد پیاده شدن از اتوبوس دارد را بگیرند،در ماشین را باز کنند یا در حمل کردن وسایل سنگین به اون کمک کنند.

6.لبخند نزدن بدون دلیل روس ها ضرب المثلی دارند:«بدون دلیل لبخند زدن نشانه ی حماقت است.»
مردم روسیه عدم اطمینان عمیقی نسبت به کسانی جزو خانواده شان نیستند دارند،بنابراین آن ها تنها به دوستان و اعضای خانواده خود لبخند می زنند.پس هنگامی که در مترو و اتوبوس یا در حال خرید هستید،به غریبه ها لبخند نزنید.

7.قرار ندادن بطری خالی روی میز

اگر در منزل یکی از دوستان روسی خود چیزی می نوشید،بطری خالی خود را روی میز رها نکنید چون به عنوان بدشانسی در نظر گرفته می شود،پس بهتر است وقتی بطری شما تمام شد،آن را دور بیاندازید.

8.مورد دیگری که از نظر روس ها باعث بدشانسی،مشکلات مالی و اندوه و ناراحتی می شود،جاگذاشتن پول خرد یا کلید روی میز است.

9.سوت نزدن در فضای بسته

در فرهنگ روسیه نیز همانند خیلی از فرهنگ های آسیایی،سوت زدن در فضای بسته و سرپوشیده بدشانسی می آورد.به اعتقاد آن ها سوت زدن داخل ساختمان ورشکستی مالی و تهی دستی به همراه دارد.

10.ننشستن در گوشه ی میز ناهارخوری

از دیگر باورهای خرافی روس ها این است که هیچ وقت در گوشه ی میز ناهارخوری ننشینید،مخصوصا اگر شما یک خانم جوان هستید.شخصی که در گوشه ی میز می نشیند تقدیرش به گونه ای رقم خواهد خورد که هرگز ازدواج نکند یا به کسی که دوست دارد نرسد.

11.باز نکردن چتر در فضای بسته

این باور مردم روسیه به دورانی برمی گردد که آن ها از چتر به عنوان وسیله ای برای محافظت در برابر نور خورشید استفاده می کردند .بنابراین باز کردن چتر در فضای بسته بی احترامی به خورشید محسوب می شد و بدشانسی به همراه داشت.امروزه نیز برخی به این موضوع باور دارند.

12.برنگشتن به خانه بلافاصله بعد از خارج شدن از آن

ممکن است برای شما برگشتن به خانه بلافاصله پس از ترک آن به علت جاگذاشتن یک وسیله امری عادی به نظر برسد اما از نظر روس ها این کار معمول نیست.آن ها معتقدند هنگام خارج شدن از منزل،روح خانه برای آن ها برکت می آورد و یک مسیر خاص برایشان انتخاب می کند،بازگشتن به خانه باعث بوجود آمدن اختلال در این مسیر می شود و در آخر بدشانسی به همراه می آورد.روس ها اگر مجبور شوند به خانه بازگردند پیش از خروج دوباره به آینه نگاه می کنند تا هیچ روح بدجنس و بدیمنی به دنبالشان نیاید.